Höst

Ännu en dag har rusat förbi. Snart är det vinter igen. Vintertiden är här i alla fall. Men än sålänge är det fint och färgglatt ute. Var ute på promenad idag, det var skönt. Vart lite härliga höstbilder.

Såhär fint är det i utkanten av Linköping. Fast jag önskar att det vore sommar istället.

Skärkind-Skottland!

Okej, här kommer det. Bilder och lite berättelse om en fanstastisk resa. Har nog inte förstått ännu vad vi gjort!

Här är en översiktskarta på vår väg, början och slutet gick i samma spår, men vad gör väl det? Det var fina vägar det med. Dem orange ringarna är de platser vi övernattade på.

Här lämnar vi skärkind, en någorlunda solig dag!

Här slår vi läger för natten, fortfarande i sverige, någonstans norr om växjö.

Köpenhamn, hälsa på lille havsfrun! Sov en natt och fortsatte sedan. Köpenhamn är en enkelriktad stad, bara så ni vet. Kör inte fel, vad ni än gör!

Sov på Römö en natt, hade hoppats på badväder, men needå, regnigt och trist. Lite uppehåll på kvällen, men det var bara en liten stund. Vi körde på stranden! Lika fint och stort som jag mindes det!

Här, dessa gröna gardiner och det orange ljuset är det enda foto vi har ifrån Tyskland. Lite synd med tanke på hur fint det var i de små städer vi åkte igenom. Men det regnade, så kameran var instängd. Första natten vi sov i tyskland, hamnade vi på ett så läskigt hotell. Dyrt, det enda i närheten och så var det så spöklikt tomt. De var tvugna att verkligen kolla så de hade ett rum ledigt,  och vi stod och kollade oss omkring, inte en enda människa. Tomt på parkeringen. Massor med bilder på glada barn på alla väggar. Lekrum. Korridor. Läskigt tyst. Men ett rum fick vi. Frukost ingick. Tur var väl det, annars hade vi nog inte fått se alla de människor som faktiskt också hade sovit där.

Andra natten i tyskland, (som vi för i övrigt hade tänkt att bara åka igenom...) så var det söndag. Allt var stänt. Men vi hittade ett ställe. Också lite läskigt ställe. Han som tog emot oss, såg ut som en rufflig bonde, halvdant klädd, sliten. Lite som en lömsk mördare. Men vi vågade stanna där. När vi lämnat våra saker i rummet med de gröna gardinerna, skulle vi betala. Gick till mannen och gav han pengar.Han tittade på oss och sa "wait here". I baren/receptionen, så tänkte vi, nu kommer han väl tillbaks med en yxa i handen... Men istället kom han ut med en varsin tårtbit åt oss!

Iövrigt så bara regnade det i äckeltyskland. Hela tiden.

Holland! Sint Jacobiparochie! Trevligt ställe. Liten håla. Långt upp i holland.

Sen åkte vi därifrån, på en väg rätt ut i havet! Där fikade vi, Mitt ute i havet!

Sem hamnade vi i Amsterdam. Där sov vi på en camping i två nätter, mitt i stan! Fast tyvärr regnade det lite grann, eller rätt mycket den dag vi var i stan. Tog buss in dit, en hel dag utan att sitta på motorcykeln! Vi ägnade den regniga dagen åt att åka flodbåtar genom hela stan! Jättevackert. Njuta av en jättefin stad, utan att bli blöt!

Sen åkte vi vidare till Haag, vilket också var en trevlig stad. Stannade två nätter även här. Det jobbigaste var tanten som sov i samma rum som oss på det hostelet. Hon kunde inte sluta prata med oss! Spela roll att vi missade frukost, vi kanske inte ville ha nån! Jag vill sova och Hanna ville prata i telefon, itne bli störda av dig din fula tan! åååh..

Men förutom det, så hade vi en jättehärlig födelsedag/midsommarafton i Haag. Till frukost, en baccardi breezer och tårta! Sen en heldag, i solen (!) i Madurodam. Madurodam är en uppbyggd minatyrvärld typ. Olika byggnader och platser i Holland. Det var riktigt häftigt att se.
Sen råkade denna dag, midsommar 2011 att vara precis 25 år sedan Pappa och Mamma var i just Haag och firade midsommar på deras motorcykel! Ni tror att det var uppgjort, men helt och hållet ett sammanträffande!

Jättetrevligt hade vi, åt en underbart god middag på kvällen, drack öl och vin och nån liten whiskey tror jag slank ner också!

Sen var det dags att dra vidare. Vi ville ju se Rotterdam också, en riktigt stor hamnstad. Dock var det så dimmigt och disigt, men vi åkte runt lite och kollade sör att sedan åka vidare mot Belgien.

I Belgien hittade vi dessa Te kannor. Fanns aptitligare varianter.

Allt gick så fort, tre städer åkte vi igenom, på en dag. De enda tre städer vi hade tänkt besöka i detta miniland. Inte hittade vi nån sovplats i de första två, Antwerpen och Gent för Coldplay var och spelade i nån av de så alla hotel mm var fulla. En stor suck åt coldplay just då, för vi var trötta! Men vi fortsatte glatt och stannade i Brugge och sov. Trevligt. Förresten, den där bilden med spårvagnen, den är tagen mellan två städer..

En strand i belgien..

Här är det soligt! Här är vi i Frankrike! Vår numera vanliga rutin vid inkomst i ett nytt land var att svänga av till en mack, köpa karta och hitta en alternativ väg till den stora vägen. I Frankrike, där den stora vägen var hemak, hittade vi ingen mack. Bensinen började sjunka. Men vi hittade ingen mack. Vi följde den stora vägen, efter vi kissat i ett hål i marken, på en toalett som inte gick att låsa, utan papper dessutom. Plötsligt såg vi framför oss en skylt "Eurotunnel". Jahopp, vi kör väl den stora vägen hela vägen då. Och fram kom vi. Soligt och varmt! (för en gångs skull)
Väntetid på flera flera timmar. Men sen var det dags, Calaise-Dover. En såndär tunnel man ska åka nån gång i livet, köra på motorcykeln på ett tåg, tåget kör ner under havet, 130km/h, det är mörk och där är man i 40minuter. Sen kör man av igen. På detta tåg, pratade vi med en engelsman, som hade vart i tyskland med sin mc. Han vart så orolig över oss, att vi inte visste vart vi skulle, att vi aldrig kört i England tidigare, att det var första mc-resan vi var på, att vi snart skulle ut i vänstertrafik! Sen fick han ett sånt där leende och sa att han också vart ung en gång i tiden. Han hjälpe oss en bit på vägen, "think left, think left. In the morning when you wake up, think left". Han visade oss till en servicesattion och där sa vi adjö. Lovade att skicka ett mejl hur vår resa fortgick. Kanske dags att skicka ett mejl snart?

Men nu var vi i England, Maidstone hade vi kommit till. Ligger typ sydöst om London. Vi sov gott.
När vi vaknade tog vi oss till Salisbury. Där sov vi. I närheten av morgondagens nya upptäckter.

Ellar ska man säga gamla? Stonehenge var vårt mål. Helt ofattbart. Förstår inte alls. Men häftigt var det. Riktigt häftigt. Rekomenderas för den, har vägarna förbi!

Vårt nästa mål låg söderut, nästan South Hampton. New forest national park. Där hästarna springer fritt, där kossorna springer fritt! Där man tältar nästan gratis! Men då får man räkna med ett och annat besök under morgontimmarna..

Färden fortsatte. Mot Sherwoodskogen! Fast först Nottingham. Staden som är känd för sin hjälte, Robin Hood. Honom tittade vi på. Och slottet. Och utsikten över staden. Så åt vi där. Träffade en servitör som vart i Sverige, i Norrköping, i Söderköping! Vi ska ta en drink nån dag, när vi råkar vara i samma land och stad igen. Efter vi sovit, i Nottingham, åkte vi faktiskt till Sherwoodskogen. Och tittade på eken, the famous major oak. Den är känd den, eken. Vi har sett den. Den var stor!

Sen åkte vi vidare.

Syns kanske inte, men eftersom mina vantar vart så dyngsura andra dagen redan, och sen inte torkade, så åkte jag utan dom, och även om man inte tror det, så bli man brun i regn, för mina händer var jättebruna, och resten.. ja inte så brunt.. Riktigt snyggt!

Stannade i Lake District. Ett väldigt, och då överdrivar jag inte utan helt fantastiskt vackert landskap. Med sina Djupa sjöar och höga berg. Det var så vi tappade andan gång på gång för det var så fint. Stannade på ett B&B, där det bodde ett par Svenskar och danskar den natten. De hade tydligen ringt runt till massa B&B för att få ett rum just den helgen, där kommer Hanna och Jag och bara glider förbi och tänker "här stannar vi i natt". Och det gjorde vi. Och vi gick in till en närliggande stad på kvällen och drack oss lite lagom salongsberusade.

Så åkte vi vidare. Norrut. Igen!

Skottlands vackra böljande landskap.

Strax söder om Edinburgh bestämmer vi oss för att, ne nu lyxar vi till det och sover på ett slott. Riktigt lyxigt, plus att de missade att ta betalt för några av våra drinkar, det gjorde ju vistelsen ännu bättre!
Sen så var det faktiskt den enda gången under hela resan som vi badade här. I spaavdelningen i slottet!

Edinburgh! Med en kille i killt!

Här är vägen upp mot Loch Ness! Det är så underbart. Vackert. Men på vägen fastnade vi i en bilkö. Där träffade vi på några svenskar, so också undrade vad som hänt. Men de, tillskillnad mot oss tog reda på det. Det var en traktor som vält över vägen. Så vi vände. Tog en annan väg uppåt, en av de tre som gick att välja på.

Sen kom vi fram till det overklliga.

Vi såg inget. Inget odjur. Men ett jättefint landskap, med berg disiga toppar. Sen vet vi inte om det var yttligare bergstoppar vi såg i horisonten eller om det var moln. Det gick inte att urskilja alla detaljer där borta. Förundrade och lite lätt spända åkte vi lite längre, och hamnade i Drumnadrochit. Som ligger invid Loch Ness. Där sov vi.

Sen, när vi dagen därpå åkte till Inverness, som ligger över loch ness, så frågade vi på en turistinfo om han visste om det gick någon färja från scottland till norge, för det hade ju vart en härlig runda om vi kunde åkt genom norgen hem, från New castle skulle det gå en färja sa han. Tog ut ett papper med tider åt oss från itnernet och vi åkte glatt därifrån. Söderut en bit.

Här är vi i skottland

Nu i England!

Vägen från Inverness och ner mot england var riktigt krokig, slingrade sig uppåt, och neråt, hit och dit. Men så när detta krön nåddes gick det bara neråt sen. Mot New Castel. Där färjan inte alls gick till norge. Nae men det går en färja till Danmark, imorgon, bra vi bokar den. Bara att den går från Harwich. Som ligger strax norröver London. Åh så härligt, det är bara att åka dit då! Fast vi sov ju faktiskt lite också, några mil nedanför New Castle. Sen körde vi, som dårar för att hinna. 50 mil.. I snitt hade vi legat på 20 mil per dag.

Och hann gjorde vi. Efter tre och en halv vecka, mestadels i regn var det skönt att vara på väg hem. Till Danmark, Esbjerg kom vi vid ettiden dagen därpå. Soppatorrt. Underbart. Bara knalla på till närmsta mack, köpa en dunk och åka vidare! Två tror jag hon var när vi åkte därifrån. Vi lovade oss själva, men mest de oroliga mc-gubbarna från färjan att vi skull stanna på vägen och sova, inte åka raka vägen hem. Man kan inte alltid hålla vad man lovar. Så är det bara. Vi ville ju hem, är man i Danmark är man nästan hemma, i Malmö är det ännu närmare. Växjö, okej det är lite mörkt, men vad gör väl de? Snart hemma!  klockan ett på natten, och 70 mil senare den dan släpper jag av Hanna i Linköping, sen åker jag hem, knackar på dörren. Klockan fyra på morgonen går vi och lägger oss mamma pappa och jag, Sara sa bara hej och somnade. Rätt skönt och lägga sig i sin säng istället för ett tält i en skog!

Och denna stackare klarade sig, någorlunda bra. Tog oss 630 mil (tror jag det var..) den lille stackaren!