London

Jag och min kära vän Hanna bestämde oss i vintras för att åka till London. Vi bestämde ett datum, den 25 april(för då visste jag att jag skulle vara hemma från Idre...) och vi bokade biljetter. Länge längtade jag efter att vi skulle åka. Att få sitta i solen i Hyde Park, gå och strosa i Camden och storshoppa på Primark! Nu sitter jag här och har redan vart till London och det är vår och skönt ute. Här kommer en liten resume på vår resa.

Söndagen den 25 april satte vi oss på Ryanairs flygplan och flög över till England. Vi landade i Stansted och tog bussen till Victoria staiton där vi köpte busskort, för tio dagar. (Vilket var dumt då vi senare under veckan kom på att vi skulle vara där i elva dagar....) Vi tänkte att "nu tar vi och letar upp vårt hostel och lämnar våra väskor och sen bara latar oss!" Vilket vi gjorde. Vi fick först för oss att vi skulle bo på samma hostel som sist, men när vi kom fram till den gatan och det hostel så upptäckte vi att det var inte samma. Så vi gick vidare, inte efter allt för lång tid hittade vi det. Det låg undefär två gator bort. Vi släpade upp väskorna en trappa upp och bosatte oss i ett sexbeddarsrum. Vi var ensamma däri den första natten. Skönt.





Utsikt i Hyde Park under senare timmar.



Jag och Hanna på bron man inte ska hoppa från!!



Syns inte men det är faktiskt mit inne i London, i Hyde Park.

Måndagen den 26 April Tog vi en lugn dag. Vi gick ut en sväng, köpte oss en glass på Shell, testade en ny sort, maltesers glass, mycket god! Vi gick in i Hyde Park som bara ligger ett stenkast från vårt hostel. Gick omkring och åt glass och tittade förbi hos Peter Pan!
På kvällen sen åt vi fish and chips och drack öl/vin och en whiskey på det. På Black Lion som låg aldeles i närheten! Mysigt.



Ekorrarna som bara tigger mat hela tiden!



Ibland blir de lite närgågna kanske...

Vi gick altså längs south flower walk, mycket vacker blomster väg må jag säga. På vägen stannade vi till lite här och där. Bla hos Peter igen, för att få fina bilder på han och oss. Även stannade vi vid Albert memorial och Royal Albert Hall. När man ändå är där lixom..!
    
 



Tisdagen den 27 April tänkte vi oss en mysig dag att gå på Portobello market. Men först byta rum! Då vi bara bokat för två nätter i förväg. Så nu fick vi gå upp för hela sjuttitre trappsteg till vårt rum, delade rum med två spanskar. Mycket trevligare utsikt var det från detta rum också. Det var lixom en vägg ungefär vid det första rummet. Härifrån så vi iaf ut över en gata, lite hus och det gick att se parken också!



Så med lite nyinhandlat från Primark drar vi oss nu mot Notting Hill och dess berömda marknad Portobello Market!
Vi köpte oss färska goda jordgubbar till frukost! Jag hittade en klänning sen minns jag itne om vi hittade någe mer. Förutom en affär vi båda blev förälskade i! Den var så jättedyr men vi beslutade att återvända till den och förmodligen köpa något då! Man kunde spendera timmar därinne! Åh vad fin den var.
Sen åkte vi hemåt iaf. Bytte kläder, till finkläder! Åkte till Victoria Palace, för att gå på Musikal! Billy Elliot blev det. Mycket värt att gå på musikal där, den var så bra! Nästan att jag började gråta vid ett tillfälle. Tyvärr får man aldrig ta kort eller nått sånt så inga bilder därifrån. Men vackert var det iaf!
Kvällen gick och det var mörkt när vi lämnade musikalen.
Vi tog oss hemmåt. Mestadels till fot. Varför vet jag inte men det var skönt med en kvällspromenad.

Onsdagen 28 April åkte vi till Camden Market. Älskar det stället! Så mycket att titta på, så mycket att se. Va satte oss och åt friterad kyckling med nudlar och drack lemonade till. Mycket gott i det (än så länge) soliga vädret!
   

Vi passade även på att besöka Kings Kross, det ligger ju ändå i närheten. Det kunde ju vart fint om de inte höll på att restaurera stället just nu när vi skulle dit.. Dagen gick och blev till kväll. Kvällen blev till natt och vi sov.


Torsdagen den 29 April hade vi planerat in Madame Tussaud's. Vilket det blev också. Nu är det så, på bildfronten ska jag få lite bilder av Hanna, så de lär komma fler fina bilder därifrån såsmåningom. Men här kommer några.

    

Bara några, fler orkar jag inte nu.
Det tog inte allt för lång tid hos Madame så vi tog en tur till Harrods. Lite aningen för dyrt ställe om ni frågar mig! Hittade en väldigt fin tårta, som man kan ha till sitt barnkalas.....


Bara 4999 pund.....
Istället så hittade vi Nemo (igen!), köpte oss varsin muffin och på väg mot Hyd Park (!) såg vi en fin 2cv på vägen.
Vi satte oss på en bänk och njöt av de goda muffinsen och spanade på folk.
 
Hannas                          Min

Sen började det ju småregna lite. Vi tog in på en restaurang eller nått. För jag minns att vi satt och tittade ut över en gata där det åkte massa bussar, bland dessa åkte det en och annan gammal buss. Då bestämde vi oss för, när vi ändå inte hade nått inplanerat för resten av dagen, att vi tar och satsar på att hoppa på en sån gammal buss. Tro de eller ej men vi lyckades! Precis faktiskt. Vi kom lite sent och fick hoppa på den när den stannade för rött. Men det går ju på de, de är ju öppna i bak, så de är ju bara o hoppa in! Väl i bussen satte vi oss näst längst fram, längst fram satt det ju folk. En gammal gubbe framför oss och en yngre man på andra framsätet, de satt och pratade.
  
Om man tittar på den bilden innifrån bussen så ser man Terence Stamp. Det är hans axel i den beiga manchester kavajen som är med på ett hörn. Detta viste jag dock inte just då, utan Hanna som har sett Yes Man (med Jim Carrey..) som han är med i sa att det var han strax efter jag råkade få med han på kort. Fast hon mindes inte just då vad han hette. Han verkade som en trevlig gammal man. Sen bytte vi till övervåningen på bussen. Sen tog rutten slut och vi var tvugna att hoppa av. Jag vet inte riktigt vart vi hamnade, men vi vandrade runt och hittade fina butiker där de sålde peruker bla. Vi gick längs Londons gator, gjorde de osäkra. Vi hittade en mysig pub som vi skulle komma tillbaka till, antingen senare under kvällen eller någon av kommande dagar. Men det blev aldrig av.

Någon som blivit för fuller?

Tillslut kom vi faktiskt fram till en plan, vi går in och köper oss lite proviant, chips mm... och hittar Themsen! Sätter oss och småäter lite där, går vidare längs det vackra vattnet mot de berömda broarna millenium bridge, london bridge och tower bridge. Vi gick över millenium bridge. Gick förbi Shakespears Globe Teater, där en föreställnig just var slut och mycket folk! Vi gick längs river walk som inte gick längs floden så vi trodde vi villat bort oss men hittade ändå till London bridge där vi återigen korsade Themsen. Stannade och fotade den vacka Tower Bridge. Blir dock inte så bra bilder med min kamera, plus att det stod ett gammalt krigsfartyg (numera går den som turistbåt) ivägen, men någesånär bra bild kan man ju låtsas att det blev. Fin är den ju iallafall.

   
Här är utsikt över          Milleniumbridge         Milleniumbridge           Towerbridge
Bigben med lite broar                                    Och Sankt Pauls Katedral
och båtar ivägen.

Kvällen avslutades med ösregn så vi smet in och tog en Whiskey på vägen hem.

Nu är det som så att jag måste resa mig och laga mat och ta hand om hästen och så. Kanske att jag hinner fortsätta London Day By Day senare idag eller imorgon. Vi får se helt enkelt.
Har ju trots allt hela sex dagar kvar av resan!

Adjö

Kommentarer
Postat av: sara

haha alltså, ekorrarna är ju bara för söta :D jag är avundssjuk på er, vill med till london!

2010-05-11 @ 15:27:17
URL: http://saasso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0